Hoe virtual reality en de metaverse de revalidatie veranderen

Een patiënt met evenwichtsproblemen staat op een bosu-bal terwijl hij een speelse kogelvis slaat tussen twee dappere pinguïns.

Een ander zit en houdt een verzwaarde bal vast terwijl ze met hun voeten naar de flipperkast schoppen.

Op één voet staan terwijl je een voetpad op een strand volgt, een broodje ham en kaas maakt in een voedselkar, tarotkaarten speelt.

Dit lijken misschien allemaal vreemde manieren om fysiotherapie te ondergaan, maar dit is de toekomst van revalidatie, mogelijk gemaakt door virtual reality (VR)-tools.

“Patiënten zijn echt betrokken bij virtual reality”, zegt Nora Foster, doctor in de fysiotherapie, fysiotherapeut en uitvoerend directeur van Northbound Health. “De meeslepende VR-ervaring motiveert en daagt patiënten uit om het meeste uit hun revalidatietherapie te halen.”

Penumbra, fabrikant van medische hulpmiddelen, hoopt deze mogelijkheid verder mogelijk te maken – en de patiëntresultaten te helpen verbeteren – met de release vandaag van het eerste handsfree, full-body, niet-gebonden VR-revalidatieplatform.

Penumbra’s REAL System y-Series is het enige platform dat sensoren voor het boven- en onderlichaam gebruikt waarmee clinici de bewegingen en voortgang van het hele lichaam in realtime kunnen volgen, legt Adam Elsesser, CEO van Penumbra, uit.

“Het volledige lichaam was de grote volgende stap,” zei hij. “Het is het enige in ons gebied waar mensen naar op zoek zijn, zodat ze met patiënten aan de rest van het lichaam kunnen werken; niet alleen het bovenste deel – het hele lichaam. Het opent de deur om zoveel meer mensen te helpen.”

De metaverse: patiënten terugbrengen naar de echte wereld
Penumbra’s REAL-systeem met VR beschikt nu over verbeterde hardware en sensortechnologie, met name sensoren voor het onderlichaam. De technologie, bestaande uit een headset en vijf sensoren, kan nu zowel de bovenste als de onderste ledematen aanspreken met een full-body avatar, zei Elsesser.

Het wordt momenteel gebruikt in klinieken en ziekenhuizen in de VS voor patiënten die fysieke, beroeps- en logopedie ondergaan, legt Elsesser uit. Het helpt bij het aanpakken van stoornissen van het bovenlichaam veroorzaakt door een beroerte en andere aandoeningen, kern en evenwicht, cognitie, functioneel gebruik, activiteiten van het dagelijks leven (boodschappen doen, zelfzorg) en cognitieve stimulatie.

De REAL System y-Series is bedoeld voor gebruik met een therapeut die de bewegingen van patiënten begeleidt, zei Elsesser; ze kunnen op een tablet zien wat de patiënt in virtual reality ziet. Artsen kunnen vervolgens oefeningen en activiteiten aanpassen om patiënten uit te dagen, te motiveren en te betrekken, terwijl beweging en voortgang in realtime worden gevolgd.

Maar Elsesser benadrukte snel dat dit “niet alleen een spel is dat we een nieuwe bestemming geven. Het is heel bijzonder gericht op de gezondheidszorg. De ervaringen en activiteiten die in VR worden gedaan, zijn ontworpen met zeer serieuze clinici.

Ook al is de metaverse op dit moment ongetwijfeld een van de populairste onderwerpen in de technologie – zo niet de vrije wereld –, benadrukte hij dat het product met een reden “REAL System” wordt genoemd.

Mensen die avatars gebruiken in de opkomende metaverse omgeving om unieke virtuele evenementen bij te wonen die in de echte wereld niet mogelijk zijn, virtuele kleding dragen, virtuele goederen kopen en ervaringen opdoen waaraan ze anders nooit zouden worden blootgesteld, is allemaal goed en wel, zei hij – maar in dit geval , wordt de virtuele wereld gebruikt om mensen te helpen terug te keren naar de echte wereld.

“We willen niet dat mensen in een nepwereld leven”, zei Elsesser. “Wij zijn een zorgbedrijf, we willen dat mensen beter worden en terugkeren naar hun dagelijks leven. Dit is nou juist een tool die daar bij uitstek geschikt voor is.”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *